Sunday, November 28, 2010

Sinopsis "Rapunzel: A Tangled Tale"


Terdapat sebuah kerajaan di mana raja dan permaisuri sedang menantikan kelahiran bayi pertama mereka.

Ketika sedang sarat mengandung, permaisuri jatuh sakit dan situasi ini meletakkan dirinya dan bayi yang dikandungnya dalam situasi bahaya.

Dalam keadaan yang terdesak, orang suruhan diraja telah diarahkan untuk mencuri sejenis tumbuhan berbunga yang mempunyai kuasa penyembuh dari taman seorang ahli sihir jahat bernama Mother Gothel.

Gothel kerap menggunakan bunga itu untuk mengembalikan keremajaannya supaya dia dapat hidup kekal abadi.

Bunga tersebut berjaya menyembuhkan permaisuri dan memberikan puteri mereka, Rapunzel, kuasa penyembuh yang berada terletak dalam rambut Puteri Rapunzel yang berwarna keemasan.



Sebagai membalas dendam dan keinginan untuk memiliki semula kuasa tersebut, Mother Gothel telah menculik dan mengurung Rapunzel di sebuah menara yang jauh daripada pandangan manusia.

Rapunzel meningkat remaja dengan memiliki rambut yang panjang mengurai yang mencecah 70 kaki. Disebabkan hanya berada dalam kurungan, dia memiliki perasaan ingin tahu yang sangat kuat.

Setiap tahun pada tarikh hari lahirnya, Rapunzel pasti dapat melihat cahaya yang terapung daripada tempat yang dia tidak pasti.

Sebenarnya, cahaya tersebut datang daripada festival yang adakan oleh raja dan permaisuri pada tarikh kelahiran Repunzel.

Pada suatu hari, seorang penjahat bernama Flynn Rider telah menceroboh menara tersebut. Menggunakan kesempatan itu, Rapunzel telah berpakat dengan Flynn untuk melepaskan diri dan membawanya ke festival cahaya tersebut.

Rapunzel melarikan diri dengan seekor sumpah-sumpah, Pascal dan seekor kuda, Maximus. Dia melalui pengembaraan yang hebat serta menarik yang tidak pernah dia lalui sepanjang hidupnya sehingga membawanya ke festival tersebut. Ketika melihat cahaya tersebut di sebuah tasik, Rapunzel dan Flynn jatuh cinta.

Nasib tidak menyebelahi mereka apabila Mother Gothel berjaya menangkap Rapunzel dan membawanya ke menara. Manakala, Flynn pula telah ditangkap oleh pengawal istana.

Flynn berjaya melepaskan diri dan pergi menyelamatkan Rapunzel. Dia sampai ke menara tetapi telah ditikam oleh Mother Gothel. Sebagai pertukaran, Rapunzel berjanji akan bersama dengan Mother Gothel selama-lamanya jika dia dibenarkan menyembuhkan Flynn, Mother Gothel bersetuju.

Sebelum sempat Rapunzel menyembuhkan Flynn, Flynn berjaya memotong rambut Rapunzel menyebabkan Mother Gothel bertukar menjadi debu. Flynn masih boleh disembuhkan dengan air mata Rapunzel.

p/s: cerita selanjutnya, jangan lupa untuk menonton "Rapunzel: A Tangled Tale" OK!!!

10 comments:

Khumaera Ismail said...

mcm best je..na gi tgk la camnie.. =)

AdiE said...

OMG!!

x tgk lg la...

Latest Entry:
http://danieldeadie.blogspot.com/2010/11/honeymoon-ngan-iqbal.html

NaniE said...

mcm bes je..

NHIDAYAT said...

teringinnnnn nyaaaa nak tgk, asyik bz kebelakangan ni, xde mase:(

MuHaMMad JaiMeH =jayjay= said...

tgok jgan tak tgok khumaera ismail....
best citer nie...

MuHaMMad JaiMeH =jayjay= said...

jgan lupe tgok Adie,,....
tak rugi tgok citer nie...
=)

MuHaMMad JaiMeH =jayjay= said...

mmg best + seronok Nanie.......
=)

MuHaMMad JaiMeH =jayjay= said...

owh..
yeke Nhidayat....
takpe2...
kalo ade msa free, don't forget tgok la k...

nurul said...

suke cite ni

MuHaMMad JaiMeH =jayjay= said...

nurul: yeke...
kalo suke mst dah tgok kat wyang rite?
hehehe
happy tak watching this movie?

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...